Gör arbetarrörelsen digital
Arbetarrörelsen måste ta den digitala kampen och sociala medier är det nya torget för agitatorer, det skriver Ola Möller, Riksdagsledamot för Socialdemokraterna.
”Tur att du finns så jag har lite koll på vad som händer i landet”. Orden yttrades av en gammal vän till mig. Hon följer min Facebooksida och tar del av vad jag skriver där. Så långt inget konstigt. Men nästa mening som hon skrev till mig fick mig att tänka till: ”Jag följer bara nyheterna där”. Hennes nyheter kommer alltså enbart från en politikers Facebooksida. Flera mätningar bekräftar en liknande bild, att allt fler konsumerar nyheter via sociala medier. Mediebarometern visar att efter tablåradio är det Facebook och Instagram som har den bästa räckvidden.
Kollektivet ger styrkan
Faktum är att dagens medielandskap är fundamentalt annorlunda än det som fanns för bara 10-15 år sedan. I valet 2010 var det så kallade ”Klamydiabrevet”, en blogg som drevs av en ung tjej en sensation. Genom ett enda inlägg om sin mors kamp mot Försäkringskassan lyckades skribenten skapa momentum i valrörelsen kring välfärdsfrågorna. Vänstersidan steg i opinionen och någon noterade att hade valet legat några dagar senare hade Sveriges statsminister med all sannolikhet hetat Mona Sahlin istället för Fredrik Reinfeldt.
Idag är hela internet fullt med inlägg. Enstaka inlägg har väldigt svårt att bryta igenom. Blotta massan av information gör en rådvill. Var ska jag börja? Vad är viktigt? Hur bryta igenom? Jag tror det är extremt svårt att bryta igenom. Mest framgångsrika har extremhögern varit. Men inte genom enskilda stora skribenter. Tvärtom är det droppen som nöter stenen som är metoden. En och en sitter högersympatisörer och skriver på tråd efter tråd. Delar inlägg från deras egna plattformar. Hoppar på motståndare och kladdar ner kommentatorsfält med sin smörja. Visst finns det stora konton på högersidan. Men det är kollektivet som ger styrkan.
Sociala medier är dagens torg
Av detta måste arbetarrörelsen dra lärdom. Framförallt måste den digitala arenan erövras på samma sätt som vi en gång i tiden erövrade arbetsplatserna och torgen. Allt som oftast hörs hyllningar till forna tiders agitatorer. Idealbilden är Gunnar Sträng som cyklade runt bland lantarbetarna och vann röst för röst. I hård kamp mot fascister och godsägare. Dagens cykelvägar är digitala. Facebook är det nya torget. Våra agitatorer sitter många gånger bakom en skärm idag.
Jag vill att vi uppvärderar synen på den digitala kampen. Att kommentera, gilla, dela, göra filmer och skriva inlägg är sättet att vinna val på idag. Därmed inte sagt att vi inte ska göra allt det andra också. Vi ska knacka dörr, besöka arbetsplatser, ta snacket i fikarummet och hålla analoga torgmöten. Men om vi inte möter människor där dom är har vi heller ingen chans att vinna deras röster. Så ju fortare vi blir fler som stöttar, skriver och agiterar på nätet desto bättre kommer det att gå för arbetarrörelsen.
- Ola Möller Riksdagsledamot (S)
Vad tycker du?
Dela gärna artikeln om du håller med. Om du inte håller med, skicka in en replik.
Skriv en replik och skicka in den till oss.